Hvad skal(!) vi lykkedes med i 2019

Før at 2018 overhovedet var slut, begyndte jeg at gøre mig overvejelser om hvordan 2019 skulle se ud i Ackermann Kommunikationen.

Vi er på en mission om at bygge skandinaviens førende e-mail marketingbureau med kontorer i de forskellige lande. Men før at du kan opnå et mål er det nødvendigt, at du brækker det i delmålsætninger.

Derfor kigger jeg på hvert år – og har gjort det siden 2017 i Ackermann Kommunikation – som en mulighed for at komme endnu tættere på den overordnede målsætning i forretningen.

Når en virksomhed vokser er det for mig afgørende, at du som ejer formår at frigøre dig selv fra forskellige driftfunktioner, således at du kan fokusere på at udvikle forretningen.

Derfor var en stor del af de målsætninger, som jeg havde for 2018, centreret om lige netop det.

Vi skulle bl.a. lykkedes med at få andre end mig til at kunne sælge vores ydelser, vi skulle få økonomistyringen væk fra min del af bordet og bedre processstyring i vores konsulentafdelings arbejde. Blot for at nævne nogle af elementerne.

Udover det var der også en målsætning om at omsætte for minimum 3.500.000 kr.

Alt sammen lykkedes vi med. Men det er ikke pointen. Pointen er derimod at alle vores målsætninger var relateret til det faktum, at jeg skulle tages væk fra kernefunktioner. På den måde skulle jeg ikke længere være flaskehals, hvormed at virksomhedens forudsætninger for at kunne vokse ville være langt bedre.

Og hvad så i 2019?

I 2019 sætter vi baren endnu højere end tidligere.

Overordnet set har jeg delt målsætningerne for 2019 op i fire kategorier.

  1. Team og kultur
  2. Produktudvikling
  3. Brand og marketing
  4. Økonomiske målsætninger

Team og kultur i 2019
I en konsulentforretning er dine medarbejdere det vigtigste aktiv. Det siger stort set alle virksomheder i dag, men få vil forsøge at benægte det faktum, at en konsulentvirksomhed i særlig høj grad er afhængige af, at medarbejderen performer.

Udover at Ackermann Kommunikations medarbejdere er virksomhedens produkt – og dermed det vi vokser på baggrund af – er det også afgørende for mig, at de mennesker, som vælger at bruge så meget af deres tid på den fællesrejse, som vi er ude på, også trives, udvikler sig og nyder tiden i virksomheden.

For at sikre, at kulturen og teamet både bliver udviklet og dyrket, har jeg for 2019 fastsat følgende målsætninger:

  • Fastholdelse af faste ugentlige teammøder
  • Faste udviklingssamtaler mellem Specialister og Head of Client Service
  • Flere sociale arrangementer

De faste ugentlige teammøder er noget vi har dyrket i de sidste 1,5-2 år. Hver mandag kl 0900 sidder hele teamet samlet. Sidste uges nyheder – selv helt små ting – præsenteres, nye leads gennemgåes, alle bliver briefet på nye kunder, kunder som er stoppet, kommende events og meget andet. Der fastligger en agenda, som er den samme hver mandag. Det kan virke trivielt og fra tid til anden er der heller ikke meget at berette om. Men ikke desto mindre er det en måde at sikre viden på tværs af virksomheden.

Noget vi begyndte på i Q3 2018 var faste udviklingssamtaler mellem Specialister og Head of Client Service. En gang om måneden har vores Head of Client Service et møde med hver enkelt specialist (som er det vi kalder de personer, som sidder hands-on og arbejder med vores kunder – andre vil måske kalde dem konsulenter). På mødet går min Head of Client Service i dybden med alle specialisternes kunder og diskuterer hver enkelt kunde. Formålet er at kvalitetssikre vores relationer med vores kunder og give den enkelte konsulent mulighed for at vende problemstillinger og muligheder.. Denne aktivitet skal vi fastholde og fortsat udvikle på i 2019.

Ligeledes skal vi i 2019 have afholdt flere sociale arrangementer internt. Hvis du cirka bruger 1/3 af døgnets 24 timer sammen med en gruppe mennesker, er jeg overbevist om, at outcommet bliver mange gange bedre, hvis din relation til menneskerne omkring dig er god. Derfor vil vi investere i at afholde flere sociale arrangementer med det formål at styrke relationerne mellem de forskellige mennesker i vores organisation. Gennem en arbejdsdag vil du være afhængig af dine kollegaer. Og du vil som person gå meget længere for en, som du har en nær relation til. Derfor er det afgørende, at vi hele tiden arbejder på at få udbygget relationerne mellem kollegaerne.

Produktudvikling i 2019
Samtidig med at vi udvikler vores team skal vores produkt også forbedres.

Vores produkt er det vi kalder de forskellige konsulentydelser, som vi sælger til vores kunder.

Fra 2017 til 2018 formåede vi at få lov til at arbejde med mange flere virksomheder. Det resulterede i bl.a. mange flere og større kunder. Og en vækst i omsætningen på cirka faktor 2,2.

Når vi ønsker at udvikle på vores produkt skal det understøtte minimum et (og gerne flere) af nedenstående punkter:

* Minimér risikoen for churn (at en abonnementskunde forlader os)
* Gøre konsulenten i stand til at levere løsninger af højere kvalitet
* Gøre konsulenten i stand til at løse mere komplekse opgaver (og dermed bære mere omsætning)
* Få flere kunder, som betaler et fast, månedligt honorar for en eller flere konsulentydelser.
* Salg af komplementære konsulentydelser til eksisterende kunder

Hvis vi lykkedes med alle fire punkter herover vækster forretningen. Hvis vi fejler på blot et af punkterne, vil vi enten se en lavere vækst end hvad vi ellers ville kunne opnå – eller en direkte negativ vækst.

I 2019 skal vi på produktsiden derfor have arbejdet med følgende:

  • Vi skal have fortsat fokus på at lave løbende aftaler med kunder, som hver måned betaler et honorar. Det sikrer en omsætningsbase der er langt nemmere at vokse på baggrund af. De løbende aftaler er vores kerneforretning.
  • Vi skal have fine-tunet vores leveringsmodel. Fra vi går i dialog med en kunde har vi en fast procedure for hvad der skal ske. Den skal dog udbygges og fine-tunes i 2019.
  • Vi lancerer nye produkter og ydelser, som falder ind under “Permission marketing” paraplyen.
  • Vi skal have undersøgt muligheden for ansættelse af en produktchef, som får til opgave at fine-tune hver enkelt lille del af vores produkt.
  • Vi skal have lanceret nye produkter ala Indbakke.buzz VIP, som sætter os i stand til at levere produkter til DYI delen af markedet (de virksomheder som gerne selv vil sidde med eksekveringen og som ikke har økonomi til at købe konsulentydelser)

Brand og marketing i 2019
For mig har det altid været afgørende, at vi ikke kun er gode til vores arbejde, men også er gode til at fortælle om det. Et produkts værdi er i min optik i høj grad defineret af markedets opfattelse. Derfor gør vi i Ackermann Kommunikation en dyd ud af at være tilstede og fortælle om hvad vi laver. På den måde bygger vi en brandplatform, som vi – sammen med et godt og gennemtestet produkt – kan vokse på baggrund af.

I 2019 skal vi på brand og marketing siden arbejde med en række nuværende såvel som nye aktiviteter.

  • Vi skal fortsætte udviklingen med vores funnel opdelte marketing. Det vender jeg tilbage til i et senere indlæg, men kort fortalt deler vi vores marketingaktiviteter op i top, middle og bottom funnel. Jo tættere en aktivitet er på at kunne føre til en kundes henvendelse, jo længere ned i funnelen placeres dennne aktivitet. En vigtig del af vores marketingmix er vores deltagelse på diverse konferencer rundt om i Danmark. Disse er kategorisereet som top funnel marketingaktivitter. Og de spiller en afgørende rolle i vores markedspositionering.
  • Vi skal rebrande os selv fra at være et “e-mail marketingbureau” til at være et “e-mail og permission marketingbureau”. Det skyldes, at vi bl.a. har taget SMS marketing ind som ydelse. Både e-mail og SMS tager udgangspunkt i en permission (altså at en person har haft signet up). Helt kort fortalt.
  • Vi skal fortsat udvikle nye “wauw” koncepter, som f.eks. www.oplevmarketingautomation.dk, som giver den besøgende mulighed for at opleve marketing automation. På den måde skaber vi støj i markedet ved at gøre noget usædvanligt og vi får vist hvad vi kan. To fluer med et smæk.

Økonomiske målsætninger i 2019
Når vi lykkedes med ovenstående er jeg ikke i tvivl om, at vi også formår at opfylde visionen om økonomisk vækst, som på sigt skal resultere i virksomhedens mission om indtagelse af flere nordiske markeder.

I 2019 har vi en målsætning om at omsætte for mellem 6.000.000 – 7.000.000.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *