8 ting vi gør i Ackermann for, at skabe sammenhold og klarhed om vores vision

I Ackermann er noget af det vigtigste for mig, at alle ved hvor vi er og hvor vi skal hen.

Det drejer sig kort sagt om, at skabe gennemsigtighed i forhold til vores nuværende situation, samt et ensartet billede for fremtiden.

I et digitalt bureau som Ackermann er vores kollegaer alfa omega. Det er af afgørende betydning at alle trives, kan se en mening med at gå på arbejde, føler sig inkluderet i virksomheden, oplever at vi alle er sammen om de samme mål og at alle ved hvor vi skal hen.

Det er noget af det jeg, som direktør i Ackermann, bruger en del af min tid på at sikre.

Jeg er af den overbevisning, at man ikke kan skabe et elitehold hvis folk ikke oplever,  at der en stor grad af fællesskab, fælles mål og fælles fremtid.

I dette indlæg vil jeg give dig et konkret indblik i hvad vi gør for, at understøtte netop denne overbevisning. Helt konkret har jeg lokaliseret 8 ting, som vi gør for at skabe øget sammenhold og klarhed om vores vision i Ackermann.

Mandags Brief

Vi indførte dette tiltag for mange år siden. Hver mandag kl 09:00 er alle i virksomheden indkaldt til et cirka 30 minutters Mandags Brief. Det afholdes i dag af min COO og det følger hver mandag den samme opbygning. Powerpointet har følgende dele:

  • Ugens nyheder
  • Marketingaktiviteter i den kommende uge og marketing KPI'er
  • Salgs- og kundenyheder. Hvem er kommet til? hvad har der været af eventuelle churns? Samt total værdi af lukkede kontrakter og den slags.

Det betyder at alle kollegaer hver mandag bliver bragt "up to speed "på nogle af virksomhedens vigtigste funktioner. Mandags Brief afholdes via Google Meet, så alle kollegaer (også dem der arbejder hjemmefra) kan følge med.

Internt nyhedsbrev

Vores interne nyhedsbrev er noget jeg begyndte på i 2021, som fungerer på den måde, at jeg i starten af hver måned udsender et nyhedsbrev internt,  hvor jeg giver et rundown på sidste måned.

Det indenholder en masse forskellige fokuspunkter. Det er en mulighed for mig, at både  fremhæve enkeltpersons præstationer, team præstationer såvel som større tiltag og ændringer fra den forgangne måned.

Se et eksempel på vores interne nyhedsbrev her


Succestavle / Champagnefejring

Denne her kan jeg ikke selv tage credit for. Jeg fik idéen til den fra Pernille fra Goodtalks. Idéen er super simpel, men den virker. Vi har købt en tavle på hjul (en model ala denne her), skrevet "succestavle" øverst og fortalt, samt opfordret folk til hver måned løbende at skrive succeser på tavlen.

Hver måned er der så en samling rundt om tavlen, hvor alle ting der er skrevet på tavlen, løbes igennem. Det lyder måske liiiidt specielt, men jeg lover dig - det virker. Vi har tilmeldt os Champagne For Alle, som sender os nogle flasker bobler hver måned.

Det fungerer nogenlunde således: alle i virksomheden er samlet (dem som ikke kan være fysisk tilstede er med via Google Meet) og så løbes hvert enkelt punkt på tavlen igennem, der bliver så spurgt ud, hvem der har skrevet det på og om personen vil sætte et par ekstra ord på. Det kan virkelig være alt, som bliver skrevet på (lige fra "velkommen til [ny kollega]" til "[kunde X] var bare mega tilfredse med vores løsning"). Derefter klapper alle og der udbringes løbende skåle. Det er en god måde at samle alle i virksomheden om sejrene - store som små.


State of the Company

Hver anden måned udskiftes et af vores Mandags Brief med det, som jeg har valgt at kalde "State of the Company". Her er der sat 45 minutter af til, at jeg giver et rundown på de seneste to måneder i Ackermann.

Her starter jeg altid med en status på, hvor vi er henne i forhold til vores budget. Både omsætning, omkostninger og bundlinje forklares.

Herefter har jeg et slide med, der hedder "hvad sigter vi mod". Det er det samme slide hver eneste gang. Her bliver vores overordnede mål formuleret i et sprog, som alle kan forstå.

Herefter er der et slide, der forklarer hvad vi arbejdede på, da jeg sidst præsenterede State of the Company (altså for to måneder siden).

Dette bliver så efterfulgt af en "hvad er der sket i afdelingen siden sidst..." fra både vores marketing, salg og produkt.

Afslutningsvis er der et "hvad sker der i et 12 måneders perspektiv". Det er altså ikke "hvad skal vi blive til", men mere et "her er de projekter, som der er fokus på inden for de næste 12 måneder".

State of the Company er en god måde, at bringe alle up-to-date på de større nøgletal samt at sikre, at alle bliver mindet om den større vision og hvordan vi rent faktisk arbejder på at indfri den.

Slack med integration til salg

Nu bevæger vi os lidt ned fra den høje hest, men denne her er super afgørende. Vi lever i Ackermann af løbende, at få nye kunder ind i forretningen. Derfor er der opsat en integration mellem HubSpot, som vi benytter som CRM, og Slack, som er vores interne kommunikationsværktøj. Hver gang der kommer et nyt inbound lead ind, skydes der en besked ind i #team-sales kanalen, som alle er med i.

Når en kontrakt så vindes og en person i vores Client Service team markerer den som "won", skydes der en besked ind i kanalen #won-deals.

Hvorfor er det vigtigt?

Det fordi jeg vil have, at alle har mulighed i at følge med i marketingafdelingens vigtigste KPI (inbound deals) og salgsafdelingens vigtigste KPI (lukkede aftaler). Det skaber en forståelse for, hvad hinanden laver.


Klare mål for virksomhed --> afdeling --> enkeltperson

Denne her er lidt mere arbitrær end de andre på listen, men noget af det jeg har fundet ud af der virkelig betyder noget er, at der er helt klare mål for både virksomheden, de afdelinger der er i virksomheden, og de personer som er i de forskellige afdelinger.

I Ackermann har vi eksempelvis et årligt mål for virksomheden, som er en top- og en bundlinje. Dette fører så ned i månedlige mål for hver afdeling. For marketingteamet er det eksempelvis anskaffelsen af bestemte antal inbound deals hver måned, for salgsteamet er det at vi lukker en vis mængde omsætning hver måned, mens det for vores produktteams er at vi formår at 'bære' bestemte omsætningsniveauer.

I marketing betyder det så, at hver enkelt medarbejder har ansvaret for at vi leverer på vores content plan og dermed laver nok tiltag, som driver nok inbound leads. I vores salgsteam betyder det, at hver Client Service Manager formår at lukke nok kontrakter til en total værdi, og i produktteamet skal hver konsulent bære et bestemt omsætningsniveau.

I Ackermann er der nemlig en sammenhæng mellem alle tre afdelinger.

Hvis marketingteamet ikke anskaffer nok inbound leads, har vores salgsteam ikke nok leads at arbejde med og kan derfor ikke skaffe nok omsætning. Og hvis ikke at vores salgsteam skaffer nok omsætning, kan vores konsulenter ikke bære de targets der er sat. Og hvis vores konsulenter ikke bærer de targets der er sat, så når vi ikke de månedlige målsætninger i forhold til omsætning, som der er for virksomheden.

Med klare mål - både for virksomheden, for hver afdeling og for den enkelte - tror jeg på at sammenhængskræften er større.


Årlig budgetgennemgang

Hvert år i november samler jeg alle kollegaer og gennemgår vores budget for det kommende år.

Jeg forklarer de månedlige omsætningstargets, hvornår vi på den baggrund forventer, at skulle ansætte og til hvilke roller, hvordan vores omkostningsside kommer til at se ud og lidt om mere overordnede tiltag næste år.

Jeg opfordrer her alle til at stille spørgsmål. Jeg er i den heldige situation, at jeg har kollegaer, som er super gode til at stille spørgsmål hvis der er noget, som de undrer sig over eller ikke er enige i.

En årlig gennemgang af næste års budget er en god mulighed for at sikre, at alle er med på hvad der forventes af hele forretningen og hvordan næste år kommer til at påvirke de forskellige afdelinger.


Adgang til økonomioversigt i Monday

Denne her er måske kontroversiel, men i Ackermann har alle medarbejdere adgang til at se hvad vi omsætter for hver eneste måned, hvad hver kunde betaler og den slags informationer, som måske i andre virksomheder er 'hemmelige'. Jeg tror på at åbenhed er vejen frem og jeg har, som jeg tit siger, intet at skjule.

Hvis man som kollega kan se hvordan det går i den virksomhed man er i, så tror jeg på at man er meget mere villig til at tilpasse egen adfærd, arbejde sammen som hold og rent faktisk yde ekstra for fællesskabet.

**

Har du nogle spørgsmål til nogle af de ovenstående aktiviteteter, eller tankerne bag, så skal du være velkommen til at skrive til mig på ca@ackermann.dk :-)

Gider du heller ikke tjekke dette website hele tiden?

... Så tilmeld dig mit nyhedsbrev.

Jeg sender ikke nyhedsbreve så ofte (oh yes, the irony), men kun når der er et blogindlæg, som jeg tænker er ekstra godt eller lignende.