Sådan flytter du data fra en event metric til en property i Klaviyo

Noget af det der afgører, om en virksomhed kan lykkedes med med e-mailmarketing eller ej, er deres adgang til at kunne bruge data i deres e-mailmarketing. Det handler i alt sin enkelthed om at man som virksomhed skal kunne målrette kampagne e-mails og trigge flows på baggrund af hvad ens subscribers foretager sig af handlinger.

I Klaviyo kommer denne data ind som metrics. Det vil sige, at hvis en subscriber udfører en given handling, så logges det på dennes profil i Klaviyo. Samtidig har vi properties, som nok bedst kan oversættes til stamdata på den enkelte subscriber. I dette indlæg giver jeg eksempler på forskellene mellem event metrics og properties samt hvornår og hvordan du overfører data fra dine event metrics ind på profilens properties.

Forskellen på en property og en event metric

Properties er attributter eller karakteristika tilknyttet en subscriber i Klaviyo. De kan være statiske eller nogle der opdateres løbende. Eksempler inkluderer:

  • Navn
  • E-mailadresse
  • Fødselsdag
  • Telefonnummer

Event Metrics refererer til specifikke handlinger, som en bruger udfører, og som registreres i Klaviyo. Eksempler inkluderer:

  • Placed Order
  • Clicked Email
  • Viewed Product

For virksomheder der har en standard Shopify ecommerce, vil de forskellige event metrics være defineret af den standard integration, som man kan sætte op ved blot få klik. Hvis man derimod har en custom bygget backend eller på anden måde selv udvikler integrationen, så har man frie muligheder for selv at definere navne og indhold i ens event metrics.

Når en event metric sættes op, definerer man navnet på metrikken samt hvad den skal indholde. Navn og indhold på metrikken er selvfølgelig defineret af hvad man tracker.

Hvad indholder en event metric af data?

En metric indeholder detaljer om en specifik hændelse. For eksempel vil en "Placed Order" metric typisk inkludere:

  • Ordredato
  • Ordrebeløb
  • Købte produkter
  • Leveringsadresse

Hvornår vil det give mening at overflytte data fra en metric til en property?

Hvor event metrics er data der henviser til en handling som personen har foretaget sig (køb gennemført eksempelvis), så er properties information om selve brugeren.


Derfor kan det være relevant fra tid til anden at trække information ud af ens events, og lagre dem på subscriberens profil som properties. Dette vil typisk ske for at muliggøre to ting. For det første fordi det giver mening for i højere grad at kunne segmentere ens subscribers, og for det andet fordi du vil have nemmere ved at bruge property-dataen til personalisering af e-mailene sendt til den enkelte subscriber.


Eksempel: Smooth lagrer næste behandlingsdato på profilniveau

Lad os tage et eksempel med Smooth, hvor vi flytter "næste behandlingsdato" fra en "Placed Order" metric til en property på brugerens profil. Dette gør det muligt at segmentere brugere, der f.eks. har en behandlingsdato inden for de næste 7 dage, og bruge denne dato i e-mails via personaliseringstags.

Sådan ser det ud når dataen ligger i selve event metrikken:


Når vi dog får ført datoen for næste behandling over over på den enkelte profil som en property, kan vi bruge datoen til at segmentere:


Til slut i indlægget viser jeg hvordan dataen overføres fra Event metrikken over på den valgte Property.

Eksempel: Justdrive lagrer loyalitetsniveau på profilniveau

Et andet eksempel er virksomheden Justdrive, hvor vi ønsker at flytte information fra "justdrive-loyalty-points-given" metric til en property på profilniveau.


Denne metric ‘trigger’ hver gang der sker en pointændring på den enkeltes loyalitetsprofil. Metrikken indholdet altid det forrige niveau og det nye niveau.

Hvis vi ønsker at kunne segmentere således, at vi kan finde de profiler, som lige nu eksempelvis er på Level 1, eller eksempelvis benytte loyalitetsniveauet som et personaliseringstag i e-mailene, så skal vi have det over som en Property på profilniveau.


Dermed bliver segmentering ala dette muliggjort:


Eller personalisering ala dette:

Hvordan flyttes data fra en event og over på en property?

Det er forholdsvist simpelt at flytte data fra en event metric og over på en property, når du først har besluttet dig for at det er nødvendigt.

  1. Opret en Metric Triggered Flow: I Klaviyo, gå til Flows og opret en ny flow, der trigges af den specifikke metric (f.eks. "Placed Order").
  2. Tilføj et webhook der opdaterer på profilen der har trigget eventen: Webhooket skal kalde en destinations URL i Klaviyo, som opdaterer profilen. I selve webhookets payload skal du sørge for at den relevante information fra event metrikken mappes ind på den ønskede property:


  1. Test og Aktiver: Test flowet for at sikre, at dataen overføres korrekt, og aktiver derefter flowet.

Gider du heller ikke tjekke dette website hele tiden?

... Så tilmeld dig mit nyhedsbrev.

Jeg sender ikke nyhedsbreve så ofte (oh yes, the irony), men kun når der er et blogindlæg, som jeg tænker er ekstra godt eller lignende.