Tre "layers of reporting" i Klaviyo, du bør kende

Når du arbejder med e-mail marketing, er det vigtigt at du har adgang til præcise data. Det er afgørende, da du skal bruge den datatil at træffe belsutninger om hvordan du skal skalere outputtet fra din e-mailmarketing (skalering af e-mailmarketing har jeg holdt et helt webinar om. Det kan du se her)

I Klaviyo er der en lang række muligheder for at få indblik i dine kampagne e-mails (også kaldet nyhedsbreve) performance. De tre tre rapporteringslag - eller "layers of reporting", som jeg har valgt at kalde det - giver dig indblik på forskellige niveauer, og er i min optik vigtige at kende til, da de kan hjælpe dig med at forstå din kampagne e-mailindsats.

1. Kampagneoversigt

Klaviyos kampagneoversigt giver et klart overblik over dine e-mail kampagner. Du kan nemt se metrikker som åbningsrate, klikrate og eksempelvis "Placed Orders". Denne oversigt hjælper med hurtigt at identificere trends og evaluere kampagnernes overordnede output. Det er vigtigt, at du husker på, at du kan vælge hvilken metric, som du ønsker at måle på. Det er ikke altid, at du ønsker at se på "Placed Order" - det afhænger selvfølgelig af den enkelte kampagne e-mails formål.

2. "Custom Reports"

Med Klaviyos Custom Reports" kan du dykke dybere ned i dataene fra dine kampagne e-mails. Her kan du vælge specifikke metrikker og eksportere dem til CSV for yderligere analyse. Her kan jeg også anbefale, at du prøver at benytte eksempelvis ChatGPT til at analysere på dine CSV udtræk. ChatGPT kan bl.a. bruges til hurtigt og nemt at finde trends og sammenhænge i din data

3. Audience Breakdowns

Segmentering er nøglen til målrettet e-mail marketing. Klaviyo gør det muligt at opdele din subscriberbasei segmenter som eksempelvis "aldrig købt", "førstegangskøbere" og "repeat buyers". Alt for mange virksomheder tænker kun segmentering i relation til at levere forskeligt indhold til forskellige segmenter. Jeg er af den opfattelse, at segmentering i ligeså høj grad skal bruges til at identificere hvordan forskellige segmenter responderer på dine budskaber. Og her er Klaviyos Audience Breakdown funktion fantastisk. Hvis du - i stedet for at sende dine kampagne e-mails ud til hele din base - eksempelvis deler den op, kan du få indblik i hvordan dine forskellige segmenter interagerer med indholdet.

Og på den måde kan du lære hvilke indholdsformatter, som du skal sende for eksempelvis at drive flest nysalg, få flest førstegangskøbere til at handle igen og få dine repeat buyers til at købe igen igen.


I Ackermann har vi ligeledes bygget vores egen Reporting Suite, som vi kobler vores kunders Klaviyo konti på. Her kan kunden logge ind og se detaljerede data fra deres Klaviyo konto, samt data på deres e-mailmarketing fra Google Analytics.

Er du interesseret i at høre hvordan jeg kan hjælpe dig med jeres e-mailmarketing (I Klaviyo eller i andre platforme), så tøv ikke med at række ud på ca@ackermann.dk

Gider du heller ikke tjekke dette website hele tiden?

... Så tilmeld dig mit nyhedsbrev.

Jeg sender ikke nyhedsbreve så ofte (oh yes, the irony), men kun når der er et blogindlæg, som jeg tænker er ekstra godt eller lignende.